• Shaykh Abdoes-Salaam as-Soehaymie (حفطه الله)
De verplichting om zakaat al-fitr uit te geven in voedsel en het verbod om het uit te geven in geld.
Het is overgeleverd dat de Boodschapper van Allaah ﷺ de moslims verplichtte om een saa’ aan dadels of een saa’ aan gerst uit te geven voor zakaat al-fitr. En hij beval om het uit te geven voordat de mensen vertrokken voor het gebed – oftewel het ‘ied-gebed.
En in as-Sahiehayn [al-Boekhaarie en Moeslim] staat overgeleverd door Abie Sa’ied al-Khoedri (رضي الله عنه) dat hij zei: “Wij gaven het [zakaat al-fitr] in de tijd van de Profeet ﷺ uit als een saa’ aan voedsel, of een saa’ aan dadels, of een saa’ aan gerst, of een saa’ aan rozijnen.
Een groep van onder de geleerden hebben “voedsel” in deze hadieth uitgelegd als tarwe (oftwel: graan). En anderen hebben het uitgelegd dat ermee bedoeld wordt hetgeen wat de inwoners van het land eten, wat het ook kan zijn. Of het nu tarwe, maïs, gierst of iets anders is.
En dit is het correcte; want zakaat is een troost van de rijken naar de behoeftigen toe. En het is niet verplicht voor de moslim om te troosten met ander voedsel dan van het land zelf. Het is zonder twijfel dat rijst voedsel is in het land van de twee gewijde moskeeën. En het is goed en nuttig voedsel. En het is beter dan gerst waarover een overlevering van is dat het voldoet. Hierdoor weet je dat het geen probleem is om rijst uit te geven voor zakaat al-fitr.
Wat verplicht is een saa’ van iedere soort volgens de saa’ van de Profeet ﷺ en dat zijn viermaal twee handenvol (van gemiddelde grote); zoals het in onder andere de woordenboeken staat. Dat is in gewicht gelijk aan ongeveer drie kilogram. Dus als een moslim een saa’ aan rijst of ander voedsel van het land uitgeeft dan is dat voldoende. Ook al behoort het niet tot de soorten die zijn benoemd in de hadieth volgens de meest correcte uitspraken van de geleerden. En het is geen probleem dat hij het hoeveelheid uitgeeft in gewicht, wat overeenkomt met ongeveer drie kilogram. En het is verplicht om zakaat al-fitr uit te geven voor de kinderen, de ouderen, de man, de vrouw, de vrije en de slaaf van onder de moslims.
Wat betreft het uitgeven voor het ongeboren kind, daarover is consensus dat het niet verplicht is maar aanbevolen, omdat Othmaan (رضي الله عنه) dat had gedaan.
Wat ook verplicht is dat het uitgegeven wordt voor het ‘ied-gebed en het is niet toegestaan om het uit te stellen tot na het ‘ied-gebed. En er zit geen bezwaar in dat je het uitgeeft een dag of twee voor ‘ied. Hierdoor weten wij dat de eerste tijd dat we het kunnen geven volgens de meest correcte uitspraak van de geleerde: de avond van de 28ste [ramadaan]. Want de maand kan bestaan uit 29 of 30 [dagen]. De metgezellen van de Boodschapper van Allaah ﷺ hadden de gewoonte om het uit te geven met een dag of twee voor ‘ied.
En het werd uitgegeven aan de armen en behoeftigen. En er is overgeleverd door Ibn Abbaas (رضي الله عنهما): “De Boodschapper van Allaah ﷺ verplichtte zakaat al-fitr als een reiniging van nutteloze gesprekken en schunnigheid voor de vastende, en als voedsel voor de behoeftigen. Wie dit uitgeeft vóór het [‘ied] gebed, dan is dat een geaccepteerde zakaat en wie het uitgeeft na het gebed dan behoort het tot liefdadigheden.” Overgeleverd door Aboe Dawoed en goed verklaard door al-Albaanie in Sahieh Abie Dawoed.
En het is volgens de meerderheid van de geleerden niet toegestaan om het [zakaat al-fitr] uit te geven in waarde en dit is het meeste correcte. Sterker nog, het is verplicht om het uit te geven in voedsel zoals de Profeet ﷺ en zijn metgezellen (رضي الله عنهم) en daarom zegt de meerderheid van de gemeenschap dit. En Allaah is verantwoordelijk voor dat Hij ons en alle moslims succes schenkt in het begrijpen van de fiqh in Zijn religie en er standvastig op te zijn. En dat hij onze harten en daden rectificeert. Hij is de meest Vrijgevige en meest Edele.
https://x.com/Alsuhaimy_net/status/1647703229889642497
Hierop volgen er een aantal uitspraken van de geleerden.
Majmoe’ al-Fataawa (v.14/blz.200) van Shaykh ibn Baaz (رحمه الله):
“En het is verplicht om het uit te geven in voedsel en niet in geld.”
Dit is de mening van de meerderheid van de geleerden en hieronder staan de vooraanstaande die dat zeiden.
- Imaam Maalik (رحمه الله)
- Imaam ash-Shaafi’ie (رحمه الله)
- Imaam Ahmed (رحمه الله)
- Imaam an-Nawawie (رحمه الله)
- Ibn Hazm (رحمه الله)
- Al-Baghawie (رحمه الله)
- Ibn Qoedama (رحمه الله)
- ‘Omar ibn al-Hassan al-Khiraqie (رحمه الله)
- Shaykh al-Fawzaan (حفطه الله)
- Shaykh al-Albaanie (رحمه الله)
- Shaykh ibn Baaz (رحمه الله)
- Shaykh ibn ‘Oethaymien (رحمه الله)
- Shaykh Moqbil al-Waadi’ie (رحمه الله)
- Shaykh Saalih al-Loehaydaan (رحمه الله)
- Shaykh Saalih Ale-Shaykh (حفطه الله)
- Shaykh Ahmed an-Nadjmie (رحمه الله)
- Het Permanente Comité (وفقهم الله)
En anderen van onder de geleerden die zeiden dat het uitgeven van zakaat al-fitr in voedsel is. Moge Allaah Genadig zijn voor de overledenen en de levenden onder hen behouden. En moge Allaah hen van nut laten zijn voor de islaam en moslims. Amien
Imaam Maalik (رحمه الله) zei:
“En het voldoet niet dat een man in plaats zakaat al-fitr een aanbod doet van onder de aanbiedingen [oftwel een aanbod in waarde]. En dit is niet het bevel van de Profeet ﷺ.”
[Al-Moedawanah al-Koebra 2/385]Imaam ash-Shaafi’ie (رحمه الله) zei:
“De waarde voldoet niet (oftewel in zakaat al-fitr)”
[al-Majmoo’ 6/110 en al-Oem 2/72]Imaam an-Nawawi (van onder de bekenden van de Shafi’iyah) (رحمه الله) zei:
“En de merendeel van de fiqh-geleerden staan het niet toe om het uit te geven in waarde”
[Sharh Moeslim 7/60]Imaam Ahmed (رحمه الله) zei:
“Het wordt niet uitgegeven in waarde” Er werd tegen hem (Imaam Ahmed) gezegd: “Ze zeggen dat Omar ibn Abdoel-Aziez het aannam in waarde.” Hij (Imaam Ahmed) zei: “Jullie laten de uitspraak van de Boodschapper van Allaah ﷺ en zeggen ‘die persoon zei’? Ibn ‘Omar (رضي الله عنهما) zei: “De Booschapper van Allaah verplichtte…” en Allaah zegt: (En gehoorzaam Allaah en gehoorzaam de Boodschapper). En er is een groep die Soennah verwerpen en zeggen ‘die persoon zei dit en die persoon zei dat!!”
[al-Mughni 2/352]Ibn Hazm (رحمه الله) zei:
“De waarde voldoet in essentie niet omdat de Boodschapper van Allaah ﷺ dat niet heeft verplicht. En als het gaat om de rechten van de mens dan is de waarde niet toegestaan behalve met hun tevredenheid, echter voor zakaat is er geen specifieke eigenaar om zo aan zijn tevredenheid te voldoen.
[Al-Mahla 6/137]Al-Baghawi (رحمه الله) zei:
“Het is verplicht om sadaqah al-fitr uit te geven wat algemeen bekend is aan voedsel van het land en het is niet toegestaan om de waarde ervan uit te geven.”
[Sharh as-Soennah lil-Baghawi 6/73-74]Ibn Qoedaama (رحمه الله) zei:
“Want degene die het uitgeeft in waarde heeft de duidelijke overlevering aangepast, en dat voldoet niet voor hem. Alsof wanneer hij het slechte in plaats van het goede uitgeeft.
[Al-Moghni 4/297]‘Omar bin al-Hoessain al-Khiraqie zei (رحمه الله):
(Over de hadieth van zakaat al-Fitr) “En het voldoet niet wie het uitgeeft in waarde.”
[Al-Moghni 4/395)