• Shaykh al-‘allaamah Saalih ibn Fawzaan al-Fawzaan
Vraag: Vertel ons over het berouw tonen en wat haar voorwaarden zijn, en wat betekent at-tawbah an-nasoeh (oprecht berouw)[1]?
Saalih al-Fawzaan: Berouw tonen is het terugkeren van de ongehoorzaamheid naar de gehoorzaamheid, en dit is verplicht.
وَتُوبُوۤاْ إِلَى ٱللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا ٱلْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
{En toon allemaal berouw aan Allaah, o gelovigen, opdat jullie succesvol zullen zijn}
[an-Noer (24): 31]
Het is verplicht voor de moslim, wanneer hij zondigt dat hij zich haast om berouw bij Allaah -‘azza wa djal- te tonen, en Allaah aanvaardt het berouw van degene die berouw toont.
وَإِنِّى لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحَاً ثُمَّ ٱهْتَدَىٰ
{En waarlijk, Ik ben zeker Vergevend voor wie berouw toont en gelooft [in mijn Eenheid, en niemand in aanbidding met Mij vereenzelvigt] en goede oprechte daden verricht en vervolgens het rechte pad blijft volgen.}
[Taa-Haa (20): 82]
En dit behoort tot de uitmuntendheid van Allaah -‘azza wa djal-, Hij draagt op tot het verrichten van berouw en belooft dat hij berouwaanvaardend is aan degene die berouw toont, en zijn zonde vergeeft. Maar het berouw is echter niet enkel met de tong. Het berouw heeft haar voorwaarden die noodzakelijk bewerkstelligt dienen te worden, en deze voorwaarden zijn:
De eerste voorwaarde: Het verlaten van de zonde en er afstand van nemen, en niet dat hij zegt dat hij berouw toont aan Allaah terwijl hij niet stopt met deze zonde te verrichten en deze niet verlaat.
De tweede voorwaarde: Dat hij zich voorneemt om niet in herhaling te treden. Wanneer hij berouw toont aan Allaah, terwijl hij de intentie verbergt om er op een ander moment naar terug te keren, dan is dit een tijdelijk berouw, die Allaah -soebhaanahoe wa ta’aalaa- niet zal aanvaarden.
De derde voorwaarde: Dat hij spijt heeft van wat geweest is, en dat hij besef heeft van deze zonde en er bang van is. En niet dat hij zegt: “ik heb berouw getoond en klaar”. Hij behoort bang te zijn voor deze zonde en spijt te hebben voor hetgeen hij heeft gedaan. En dit zijn de voorwaarden voor het tonen van berouw. Wanneer hieraan wordt voldaan dan aanvaardt Allaah -soebhaanahoe wa ta’aalaa- zijn berouw zoals beloofd.
[1] ‘Omar -radiallaahoe ‘anhoe zei: ‘At-tawbah an-nasoeh is dat een persoon berouw toont voor een slechte daad en er vervolgens nooit meer naar terugkeert.’ [Tafsier at-Tabarie]