HomeOmgangsvormenAlgemeenDegenen die slecht spreken over Shaykh Mohammed ibn Abdoel-Wahhaab

Degenen die slecht spreken over Shaykh Mohammed ibn Abdoel-Wahhaab

Shaykh Saalih ibn Fawzaan al-Fawzaan 

Vraag:

Is degene die slecht spreekt over de uitnodiging van de imaam, vernieuwer Mohammed ibn Abdoel-Wahhaab rahimahoellaah een innoveerder? Zelfs als hij het goede ermee bedoelt?

Antwoord:
Zelfs als hij een goede bedoeling had, dan zou hij niet slecht spreken over de uitnodiging van Shaykh Mohammed ibn Abdoel-Wahhaab. Dat is een slechte bedoeling. Wie is degene die een hekel heeft aan de shaykh? Als je van de shaykh een fout tegenkomt, verduidelijk het aan ons. Verduidelijk aan ons de fout van de shaykh.

Alle lof behoort toe aan Allaah, zijn boeken zijn aanwezig en zijn schrijfwerken zijn aanwezig. Kom met een fout uit één van zijn boeken of brieven, moge Allaah genadig met hem zijn. In plaats daarvan zijn ze gevuld met verificaties, kennis en advies. Zelfs als je het zou lezen dan zal je in je hart een licht vinden en liefde voor het goede en het uitnodigen naar Allaah ﷻ. Maar dit is niet vreemd.

De Boodschapper ﷺ werd beschuldigd en er werd van alles over hem gezegd door zijn vijanden. Er werd gezegd dat hij een tovenaar was, een gek en zus of zo. Zoals Allaah ﷻ het benoemt in de Qor-aan, dat ze hem een dichter, onderwezen [door een mens] en bezetene noemde. En andere benamingen.

En wat zij zeiden over de vroegere Profeten dat zij over de mensen wilden heersen enzovoort. Dat zeiden zij over Moesaa en Haroen عليهما السلام:

وَتَكُونَ لَكُمَا الْكِبْرِيَاءُ فِي الْأَرْضِ وَمَا نَحْنُ لَكُمَا بِمُؤْمِنِينَ

“Opdat de macht op aarde voor jullie (Moesaa en Haaroen) zou zijn? Maar wij geloven jullie niet.”
[Yoenoes:78]

Over Noeh عليه السلام zeiden ze dat hij slechts een man is die superieur wil zijn; hij wil een hogere positie over jullie. Ze beschuldigden Noeh عليه السلام dat hij een hogere positie wilde en superioriteit over hen en de mensen. Dit is niet iets vreemds.

Als ze Shaykh al-Islaam Mohammed ibn Abdoel-Wahhaab beschuldigen met wat ze zeggen, dat is wat er gezegd werd over de Profeten عليهم السلام.

Maar we keren terug naar de boeken en uitspraken van de shaykh en we kijken, als daar fouten in zitten dan verhelderen wij deze fouten en verduidelijken het aan de mensen. Maar als het allemaal – en dat is het ook en alle lof behoort toe aan Allaah – gevuld is met het goede; uit het Boek van Allaah en de soennah van de Boodschapper en de leiding van de vrome voorgangers. Dan kan een moslim dit niet laten behalve door de waarheid te accepteren en de waarheid te erkennen. Opdat hij niet afdwaalt en hij niet beproefd wordt door geen inzicht te hebben. Omdat als voor de mens de waarheid wordt verduidelijkt en hij deze niet accepteert dan wordt hij beproefd – en de toevlucht is bij Allaah – met dwaling. Hij zal beproefd worden met dwaling.

وَنُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَأَبْصَارَهُمْ كَمَا لَمْ يُؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَنَذَرُهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ

“En Wij zullen hun harten en hun blikken omkeren, zoals zij er de eerste maal al niet in geloofden en Wij laten hen in hun dwaling rusteloos rondgaan.”
[al-An’aam:110]

 

فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ ۚ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ

“Toen zij dwaling verkozen liet Allah hun harten dwalen. En Allah leidt het zwaar zondige volk niet.”
[as-Saff:5]

Dus is het verplicht voor de moslim dat hij de waarheid accepteert voordat hij beproeft wordt met valsheid, geen inzicht en dwaling. En toevlucht wordt gezocht bij Allaah.

Men moet niet de begeertes of de uitspraken van mensen volgen. Als jij iets slechts hoort over Shaykh Mohammed ibn Abdoel-Wahhaab, accepteer het niet totdat je terugkeert naar de boeken van de shaykh. Keer terug naar de boeken, uitspraken en brieven van de shaykh. Vergelijk de woorden die je hebt gehoord met zijn boeken en brieven. Zodat je ziet dat het verzinsels over hem zijn en dat het vals is.

Wat betreft het accepteren zonder dat je terugkeert naar de uitspraken van de shaykh, dan behoort dit tot het volgen van de begeertes. En toevlucht wordt gezocht bij Allaah.